top of page
Search
  • Writer's pictureTatiana Belhaj

4e week QUARANTAINE

De 4e week is bijna voorbij, we zitten jawel al 4 weken binnen; niet buiten spelen, hij gaat niet even naar zijn vriendjes toe, geen neefjes/ nichtjes om mee te spelen, geen opa & oma live gezien alleen met videobellen, niet even voetballen buiten.. het is toch wat voor een kind van 7 jaar! Noem ons overprotected, maar liever even doorbijten dan dat we straks het risico lopen dat ons kind ziek is en daarbij wij ook ziek zouden kunnen worden. Ik moet eerlijk bekennen dat sinds het afgelopen weekend het in huis er zwaar aan toe gaat. Niet omdat we al 4 weken binnen zitten of dat het huis zo klein is, want we houden ons aan het schema om de structuur erin te houden. Vorige week zaterdag heeft E. zijn biologische moeder weer na 5 maanden telefonisch gesproken. Het gesprek op zich verliep goed, maar wij merken dat zij een trigger is voor hem en al helemaal als wij hem moeten uitleggen waarom mama niet belt. Wij geloven niet dat het (volledig) de schuld is van moeder, er is namelijk een grote achterliggende gedachte waarom E. niet meer bij haar kon wonen. Wij stellen Jeugdzorg hierin verantwoordelijk. Hoe kan je nou na 5 maanden even tussen neus en lippen door ''regelen'' dat moeder en zoon elkaar weer gaan videobellen? Als je zoveel hebt meegemaakt met elkaar en dan gaat het nu niet om een volwassene die dingen beter kan verwerken, maar we praten over een kind van 7 jaar die moeite heeft om zijn gevoelens op de juiste manier te uiten. En kunnen we het kind kwalijk nemen? Nee, ook niet, maar wel zijn gezinsvoogd die denkt dat dit altijd maar kan. Dit is nu de zoveelste keer dat wij mee maken dat E. helemaal uit zijn doen is, hij slaapt slecht, kan zich moeilijk concentreren op school (terwijl dit de afgelopen weken totaal geen probleem was), hij heeft weer ongelukjes in bed, hij vertelt over enge dromen, hij is snel boos en verdrietig en kan niet uitleggen waarom. En naar mij wordt hij altijd fysiek; schoppen, slaan en zijn nagels in mijn handen zetten. Ik heb dit vaker met E. meegemaakt en ten allertijden zijn wij er voor hem. We helpen hem met zijn boosheid en verdriet en laten hem altijd weten dat het hij boos en verdrietig mag zijn en dat er ruimte is om te bewegen, maar wel op de correcte manier. We doen oefeningen met hem vanuit mijn spel: Time Out Kids, om hem te kalmeren en we praten daarbij ontzettend veel. E. wordt dan uiteindelijk wel weer rustig, maar om elke keer een ontregeld kind thuis te hebben omdat of de bezoekmomenten of de belmomenten niet goed worden begeleidt en daarbij ook niet goed worden voorbereid.. is een absolute NO GO! Wij vangen letterlijk de klappen op en om E. zo gebroken te zien, breekt ons ook. We handelen altijd vanuit Liefde, maar om telkens te werken aan zijn emoties en dan komt Jeugdzorg weer even langs om het hele roer om te gooien, dan lijkt het alsof alles voor niks is geweest. E. kwam bij ons met een heel donker gezichtje binnen, zo noemen we dat altijd. E. was altijd fysiek in het uiten van zijn emoties; schoppen, slaan, met spullen gooien, de deur dicht slaan en daarbij ook vaak gemene dingen zeggen. Het afgelopen jaar hebben wij veel begeleiding gehad vanuit Vitree (mijn complimenten voor hoe zij ons hebben bijgestaan altijd!). We kregen gezinshulp; twee keer per week en dat wel soms een uur tot 1,5 uur lang. Sinds kort krijgt hij speltherapie, maar door het virus kan dat jammer genoeg niet fysiek door gaan, maar gelukkig spreken ze elkaar nog 1x per week d.m.v. videobellen. We kregen een mevrouw thuis die ons VIB Hechting gaf, helaas waren we daar pas mee begonnen en is ze maar twee keer bij ons geweest. VIB betekent: Video Interactie-begeleiding, d.m.v. momenten vast te leggen op beeld kan de VIBer zien hoe het kind op ons reageert en hoe wij op het kind reageren. Ik weet niet of jullie The Nanny kennen, het programma van Amerika. Nou zoiets is het. Ook werk je aan de bouwstenen waar je in zit met je kind. Je hebt verschillende soorten bouwstenen en omdat bij ons de basislaag nog niet is gelegd, willen wij graag werken aan die bouwstenen. Speltherapie is 1x per week: 3 kwartier lang. De VIBer kwam 1x per week langs, tussendoor hebben we contact met de speltherapeut en de VIBer. Je kan je best voorstellen dat dit heel intensief is, maaaaaaaaar.... alles voor onze E.!!!!

Als Jeugdzorg dit dan ontkracht door niet adequaat te handelen of dingen onopgelost te laten, om wanneer het haar uitkomt op de raarste momenten wilt dat er contact is tussen moeder en zoon.. nou ik zit niet vaak met mijn handen in het haar, maar door dit soort acties (ik ga hier nog veel meer over bloggen binnenkort) heb ik van de week tegen mijn partner gezegd: IK PAK MIJN SPULLEN EN GA WEG! Ja, zo heftig was het! Omdat niet vanwege het kind of vanwege mijn partner, maar omdat Jeugdzorg zodanig het kind verpest en wij al 5 dagen aan het puin ruimen zijn, wij de klappen opvangen omdat het niet goed geregeld is. Moeder heeft begeleiding nodig om dit in goede banen te leiden, maar zolang dat niet gebeurt lijdt het kind eronder. Ik kan hier zo kwaad om worden, omdat wij echt ons uiterste best doen om dit zo goed mogelijk te doen. We zijn zeker niet perfect en kleuren ook weleens buiten de lijntjes. Dan is het ook aan ons om sorry te zeggen, omdat we het niet zo bedoelde. Ik denk dat mensen dit ook best onderschatten wat voor externe factoren er plaatsvinden, waardoor het opvoeden moeilijk gaat bij ons, maar ook waarom er af en toe zoveel frustraties zijn binnen onze relatie. Jeugdzorg maakt meer kapot dan alleen het kind, maar zorgt ook voor wrijving binnen onze relatie met het kind, maar ook de relatie tussen mij en mijn partner. Soms moet ik echt even ontladen en om deze blog dan te schrijven helpt enorm daarbij. Ik kan nu niet even ergens heen rijden om langs het water te gaan zitten of even naar een vriendin toe rijden om even alles eruit te gooien.. dus lieve mensen die gek worden van hun kind, omdat je al 4 weken thuis zit... als wij het kunnen, kunnen jullie het zeker! Zijn er ouders/ verzorgers die behoefte hebben d.m.v. een nieuwsbrief over het Time Out Kids spel? Het is nu ideaal om hiermee te beginnen tijdens het coronavirus. Als je belangstelling hebt stuur dan een mailtje naar: tatiana@unique-gifts.nl met als onderwerp Nieuwsbrief Time Out Kids en dan krijg jij van mij de nieuwsbrief om verdere informatie over het spel te geven. Andere comments zijn uiteraard ook welkom hieronder. Ook als er vragen zijn, stel ze gerust.. . . . . . . . . #StepMomQueen #4eweekQuarantaine #TimeOutKids #Moeilijketijden #Tegelijkertijdmooietijden #Coronavirus #Binding #Nieuwsbrief #Jeugdzorg #Onzedagelijksestruggles #Liefde

36 views0 comments

Recent Posts

See All

Commenti


Post: Blog2_Post
bottom of page