top of page
Search
  • Writer's pictureTatiana Belhaj

Irma Moolenaar - Miskraam begeleider

Updated: Jul 27, 2023

Mijn laatste blog ging over de miskraam die wij hebben meegemaakt. Omdat het toch een heftige gebeurtenis is en ik dit zwaar onderschat heb, ben ik dankzij mijn lieve tante terechtgekomen bij een miskraam begeleider. Haar naam is Irma Moolenaar en haar rol is om vrouwen die een miskraam hebben meegemaakt of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of misschien wel een ander verlies tijdens hun zwangerschap, te helpen bij de rouwverkwerking. De mensen die mij kennen weten dat ik altijd sceptisch ben en graag de touwtjes in handen heb (echt een controlfreak zoals ze dat ook weleens noemen). Ik wist niet wat ik kon verwachten van deze '''persoonlijke dag''. Ik moest maar komen opdagen op de afgesproken dag en tijdstip (hetgeen wat ik moeilijk vond om überhaupt uit mijn bed te komen). Ik voelde me altijd namelijk lusteloos, geen energie, nergens zin in, toch geen reden hebben om op te staan etc. Kortom: ik was niet mezelf en moest me dan ineens gaan aankleden (zelfs dat kostte mij enorm veel energie je kan het je bijna niet voorstellen) en ik moest maar een glimlach gaan opzetten, want ja ik ken deze mevrouw niet, zij kent mij niet en ik wist niet in hoeverre ik mezelf kon zijn in het geheel. Ik liet het dan ook maar op me afkomen. Wat fijn is dat alvorens je aan de persoonlijke dag begint dit ook bespreekbaar maakt, dat je vooral moet doen wat goed voelt en er ruimte is om aan te geven als iets niet fijn aanvoelt. Ik heb me geen seconde bedacht dat iets niet goed aanvoelde, alles ging eigenlijk in harmonie en vrede en in de rust. Ik heb mezelf gigantisch laten gaan deze dag en vooral veel opgeschreven over de gevoelens die in mij opkwamen. Ik voelde verschillende emoties zoals boosheid, verdriet, maar ook blijdschap en vrede. Ik heb mezelf hervonden deze dag en ik ben in mijn eigen kracht gaan staan. Persoonlijk liep ik er gigantisch tegenaan dat ik mezelf ervan overtuigde dat mijn lichaam mij voor de zoveelste keer in de steek liet ''mijn lichaam doet niet wat het moet doen''. Dankzij deze persoonlijke dag heb ik geleerd om positief te zijn en om te denken. Een gevoel creëer je immers zelf, maar is dit gevoel ook altijd realistisch? Klopt het ook dat gevoel? Of zoals bijvoorbeeld bij een miskraam.. is het waar dat ik heb gefaald? Of is dit zoals de natuur werkt en had ik gewoon dikke pech? Ik kon het accepteren mijn verlies en heb geleerd om mijn ongeboren kinderen op te nemen binnen mijn gezin, om ze welkom te heten binnen mijn gezin, om ze te omarmen, om van ze te houden.. om ze te herdenken en vooral niet weg te denken. En tegelijkertijd om ook mijn gezin te zien en mijn aandacht te blijven verdelen over de kinderen die wel fysiek bij ons zijn, om ook mijn partner te zien als gelijke in dit verhaal, maar vooral ook om wat liever te zijn voor mezelf en mijn plekje in te nemen. Deze persoonlijke dag betekent voor mij dan ook veel meer dan alleen het een plekje te hebben gegeven. Ik werd namelijk ook geactiveerd door deze dag, doordat ik plannen ben gaan schrijven voor een eigen bedrijf, dat ik opnieuw ben gaan solliciteren, dat ik weer een team ben gaan vormen met mijn partner, dat ik me weer happy begon te voelen, dat ik al een paar weken geen tranen meer had laten vallen. Deden sommige dingen nog steeds pijn? Zeker! En ik denk dat dat ook nooit volledig weg zal gaan en ik zeg ook niet dat ik nooit meer een traan erom zou laten vallen.. maar ik zeg wel dat ik onwijs veel aan deze persoonlijke dag heb gehad en het elke vrouw gun om aan rouwverwerking toe te komen. Ik zeg dus ook wel dat het is hoe je er zelf mee omgaat en dat deze persoonlijke dag daarbij helpend is. Ik wist namelijk niet dat zoiets bestond totdat mijn tante mij erop wees. Als ik wist wat voor effect het zou hebben had ik dit al eerder gedaan zoals toen met de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik kijk namelijk weer vol goede moed richting mijn toekomst en heb dingen weten te accepteren. Ik twijfel niet langer meer aan mezelf en besef nu dat mijn lichaam al drie keer heeft bewezen dat ik zwanger kon worden op de natuurlijke manier, ondanks dat de doktoren hebben gezegd dat er ook een kans bestaat dat ik geen kinderen kon krijgen. Daarnaast heb ik een prachtige dochter gekregen waar ik enorm dankbaar voor ben. Zij kan alleen niet deze leegte opvullen of de plaats innemen van mijn ongeboren kindjes, zo werkt dat helaas niet. Biologisch gezien heb ik dan ook drie kinderen en ook dat heb ik zo geleerd van de persoonlijke dag met Irma. Om ook de kinderen die wel fysiek bij ons zijn mee te nemen in het geheel, dat het juist goed is om daar open over te zijn in plaats van je gevoel te verstoppen omdat je denkt dat dat beter is. Niet alleen de opdrachten die je krijgt zijn rustgevend, maar ook de omgeving. Ik kon na lange tijd weer ontspannen hoe gek dat misschien ook klinkt. Je bent bezig met helen en vooral aan het werk met jezelf, maar ik stond niet constant aan en was juist heel kalm en beheerst. Dat effect heeft de omgeving op je daar, maar vooral die lieve Irma die je ontzettend fijn begeleidt. Kortom: ik gun het elke vrouw zo een persoonlijke dag met Irma. Wil jij dit nou ook? En denk je van goh dat is wat voor mij.. via www.irmamoolenaar.nl kan je je aanmelden voor een persoonlijke dag. Ik deel graag mijn positieve ervaringen met vrouwen die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt en hoe meer vrouwen hun trauma kunnen verwerken, hoe beter. Ik gun het een ieder om net zoals ik weer positief te zijn en in je eigen kracht te gaan staan, want wat we hebben meegemaakt is niet makkelijk en mag dan ook niet zomaar onder het tapijt worden geschoven. Veeg het dan ook niet weg en omarm het hoe lelijk het misschien ook op dit moment eruit ziet.. gun jezelf die persoonlijke dag, alleen, voor jezelf, voor jou, zodat je leert om van jezelf te houden. Wees lief voor jezelf zeg ik dan ook vaak en dat heb ik eindelijk na lange tijd weer gedaan dankzij die lieve Irma! Ik ben haar dan ook ontzettend dankbaar voor haar liefde, licht, warmte, medeleven en onwijs goede steun en luisterend oor.





182 views0 comments

Recent Posts

See All

Happy birthday my sweet watermelon Inarea-Louise

Mijn lieve meisje, Vandaag 1 jaar geleden kwam jij ter wereld 8 september 2022 en hoe bijzonder dat jij op de verjaardag van jouw oma (mijn moeder) bent geboren. Deze dag was niet gemakkelijk. Mama ha

Post: Blog2_Post
bottom of page