top of page
Search
  • Writer's pictureTatiana Belhaj

Oudergesprek J.

Vorig jaar was er een periode dat het met beide kinderen niet goed ging, dus zo ook niet op school bij de oudste. De oudste is om de twee weken van vrijdag t/m zondag bij ons, vandaar dat we meer verhalen kunnen delen over de jongste (E.) dan over de oudste. Wel volgen we nauwkeurig zijn ontwikkeling en zijn we daar ook ontzettend bij betrokken. Mijn partner heeft J. niet erkend en heeft dan ook helemaal geen gezag, we werken hier al jaren aan en hopen dat met de tijd dit wel zal veranderen. Het is dan ook niet altijd zo geweest dat er informatie werd gedeeld met vader. De moeder van J. ken ik van vroeger.. in het begin wist ik niet dat zij samen een zoon hadden. We zijn nooit echt vriendinnen geweest, al hoewel we elkaar als ''vriend'' hadden op Facebook werd ik ook meteen eruit gedonderd op het moment dat ze erachter kwam dat ik zijn nieuwe vriendin ben. Voor mij had dat niet gehoeven. Ik had juist verwacht doordat we elkaar al kenden van vroeger dat het beter zou zijn om met elkaar te kunnen communiceren. Sinds ik een relatie heb met mijn vriend heb ik altijd een andermans gevoel gerespecteerd, neemt niet weg dat ik ook altijd met dezelfde respect ben behandeld. Persoonlijk zou ik nooit kunnen weten hoe dat is voor de tegenpartij om je kind/ kinderen te moeten delen met een andere vrouw. Ik neem het dan ook niemand kwalijk dat er bepaalde emoties naar boven komen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen van beiden de gelegenheid zou geven dat ze kunnen zeggen dat ik degene ben die niet netjes is geweest of geen respect heeft getoond. De kinderen zijn voor mij het belangrijkste en zij moeten zien dat we met z'n allen door één deur kunnen. Maar goed.. J. ging door een moeilijke periode heen, omdat hij al op jonge leeftijd dingen heeft gezien die hij niet hoort te zien of mee te krijgen. Hij heeft velen trauma's opgelopen, waardoor hij het op een andere manier ging uiten op school. De ouders moesten dan ook op gesprek komen, omdat er herhaaldelijk incidenten plaatsvonden. Mijn partner stelt mij altijd op de hoogte houden en vraagt dan ook of ik aanwezig wil zijn bij deze gesprekken. Ik ga ten allertijden mee als moeder dit ook goed vindt. Gelukkig liet moeder dat wel toe en naarmate ze vermoedelijk zag dat ik het beste voor had met haar zoon, liet ze ook steeds meer toe. We hebben als drie volwassenen afspraken gemaakt met de school en ik heb aangegeven om wel een Time Out kaart te maken, zoals we die ook bij ons thuis gebruiken. Dit is een idee wat ik met de tijd verder heb ontwikkeld en wil gaan uitbrengen in een spelvorm vanuit mijn bedrijf: Unique Gifts. Dit was de eerste keer na een paar jaar dat de moeder van J. mij toe liet en ik heb na het gesprek met de school geprobeerd te bemiddelen tussen mijn partner en de moeder van J. Dit heb ik bewust gedaan en heb tijdens dat gesprek ook aangegeven dat zij elkaar niet aardig hoeven te vinden, maar wel door één deur zouden moeten om J., om hem te laten zien dat zijn ouders het beste met hem voor hebben. Ook heb ik bij haar aangegeven dat ze ook bij mij terecht kan als er iets is en vanaf dat moment deed ze dat ook. Ik zou een Time Out kaart maken voor hun thuis, zodat we het overal konden toepassen en J. een houvast zou hebben. Ik vond het enorm knap dat ze mij om hulp vroeg en nu nog steeds om hulp vraagt, vooral omdat het in het begin erg moeilijk was om in contact met elkaar te blijven. Ik heb liever een fijne co-ouderschap, waarbij we allemaal vredig met elkaar kunnen omgaan. Dan dat er haat en nijd is als het om de kinderen gaat. Ik heb überhaupt een hekel aan ruzie en het laatste wat ik wilde is doen overkomen alsof ik de moeders hun plek wil innemen.. dat is niet zo en zo zal ik ook nooit denken. Wel zou ik graag willen om een rol te spelen in het leven van de kinderen op welke manier dan ook en vertel ik ze ook altijd dat het niet uitmaakt hoe ze mij noemen, zolang het maar met respect gaat. En vooral bij de jongste vertel ik hem dat zijn moeder altijd zijn moeder zal blijven en ik niemand wil vervangen. We hadden gehoopt dat na meerdere gesprekken op school te hebben gehad, dat het beter zou gaan met J., maar dat bleek helaas niet het geval. Er werd van alles ingezet vanuit bepaalde instanties maar ook dat was helaas niet voldoende. Dat zorgde er dan ook voor dat we 2 maanden 2 kids in huis hadden in een veeeel te kleine woning en hierover vertel ik je meer in mijn volgende blog. . . . . . . . #StepMomQueen #Oudergesprek J. #Ontwikkeling #Moeilijkeperiodes #LiefdeOverwintAlles #Co-ouderschap #Respect #Andermansgevoelrespecteren





25 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page