top of page
Search
  • Writer's pictureTatiana Belhaj

QUARANTAINE

Een vriendinnetje vroeg aan mij hoe wij het volhouden hier thuis.. maar ook hoe wij het aanpakken. Ik vertelde haar onze ''routine'' en hoe we het tegelijkertijd ook proberen luchtig te houden en nog belangrijker om plezier te maken. Ze zegt tegen mij: maar je hebt daar nog niet over geschreven. Ik zeg dat klopt Starlight.. maar ik ga hier nog een blog over schrijven. Nou.. dat is dus nu.. Voor de mensen die het nog niet wisten.. wij wonen in een flat, een éénkamerwoning met dus maar één slaapkamer. De jongste woont bij ons al iets langer dan een jaar. Hij gaat dus ook hier naar school en naar de opvang. We zijn nu 3 weken verder dat we gekluisterd zitten aan huis. Ik ben zelf een risicofactor en mag dan ook niet naar buiten. Ik doe dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen. Zelf werk ik dus vanuit huis en daarnaast ben ik dus juf, speelmaatje, administratief medewerker (m'n normale job), moeder uiteraard, verpleegster (aangezien E. een brandwond heeft) en eigenlijk alles wat je maar kan bedenken. Het creatieve zit in ons.. gelukkig ook in ons allemaal. Ik kan begrijpen dat niet elke ouder/ verzorger weet hoe je dit het beste kan aanpakken. Ik heb al velen leuke dingen ook voorbij zien komen van ouders/ verzorgers, maar ook van de opvang van E. Zo gingen ze gisteren bijvoorbeeld live op facebook om te kunnen bingoën met de kinderen. Ze hebben eerder een tas met leuke knutselspulletjes gebracht, maar ook pannenkoekenmix en sturen dan een filmpje toe met wat de bedoeling is voor de opdrachten. Ik vind dat super bedacht, zo hou je toch nog contact met de kinderen en maak je het voor de kinderen nog leuk om met opdrachten bezig te zijn. Hetgeen wat ik doe wil natuurlijk dan ook niet zeggen dat het perfect is of het juiste is om te doen.. ik wil ook helemaal niet zeggen hoe je het ''moet'' aanpakken.. wel vind ik het leuk om het met je te delen, misschien kan ik je inspireren of ergens bij helpen. Onze week ziet er als volgt uit: Om 08:30 uur gaat de wekker, dan staan we rustig op en gaan we onze tanden poetsen en rustig ontbijten. Na het ontbijt begint E. aan zijn schoolwerk (deze jongen is super vlot en is dan ook heel snel klaar). Ik geef E. altijd pauze tussendoor om fruit te eten met water en daarna heeft hij weer wat energie om verder aan zijn schoolwerk te werken. Ik help hem ook bij het maken van zijn huiswerk. Na het maken van het huiswerk begin ik met werken, dit is altijd rond een uurtje of elf of half 12. E. mag dan wat voor zichzelf doen, meestal wilt hij tv kijken, soms is het tekenen of een boekje lezen. Op deze manier kan ik dan toch wat fijner thuis werken. Tussendoor vraagt hij mij natuurlijk van alles, maar ik probeer dat zo goed mogelijk te combineren. Rond een uur of één gaan we samen lunchen. Op de Woensdagen geef ik hem ook echt een halve dag en gaan we wat speciaals eten tijdens de lunch als papa van zijn werk komt. E. mag dan kiezen wat we gaan lunchen. We hebben samen opgeschreven wat dat dan zou kunnen zijn. Zo heeft hij iets om naar uit te kijken in ieder geval 1 dag in de week om wat ''speciaals'' te eten. De lunch maken we dan ook samen. Het zelfde geldt voor het fruit snijden en avond eten klaar maken of voorbereidingen. Na de lunch gaan we allebei douchen en ik ga nog even verder met werken. Tussendoor geef ik tussendoortjes haha zo dubbel in één zin, dat kan van alles zijn als het maar lekker luchtig is, zoals: stracciatella yoghurt of crackers bijvoorbeeld. Rond drie uur komt papa thuis en dan rond ik mijn werk af. Vaak spelen we dan een potje kaarten of een bordspel, maar in ieder geval maken we ruimte om tijd met z'n drieën door te brengen. Op de Donderdagen heeft E. normaal gesproken Gym op school. Op deze dag doen wij aan beweging thuis. Vaak zijn we aan het kickboksen in een circuit en ook hierbij wachten wij op papa totdat hij thuis komt van werk. E. bedenkt zelf vaak dingen wat hij kan doen qua beweging. Wij hebben ook Just Dance thuis en de kinderen zijn daar gek op. Bewegen op muziek vind ik dan ook echt zelf een leuke manier om in beweging te zijn. Mocht je geen Just Dance hebben of Dance Central dan kan je de liedjes en choreo's opzoeken via Youtube en dan vind je ze ook allemaal. Het enige nadeel zou dan zijn dat je geen punten krijgt voor de danspasjes die je goed uitvoert, maar hey.. ze bewegen in ieder geval op muziek en het blijft leuk om het te doen :). In het weekend is het vrij spel. Vaak kiezen we dan alsnog ervoor om een spel samen te doen. Maar eerst ruimen we gezamenlijk als gezin op. Op internet is te vinden wat je je kind aan taken kan geven qua leeftijd om te doen. Wij hanteren altijd op vrijdag na school en in het weekend maar één uurtje achter de Playstation of de Nintendo. Dit is dus vanwege het coronavirus nog steeds niet anders. Wij willen de kinderen zo min mogelijk achter een scherm hebben en niet omdat de kinderen meer vrije tijd over hebben, betekent het dat de regels ook veranderd worden. Hetzelfde geldt voor het snoepen.. ook hierin blijven we dezelfde regels hanteren. Wij doen het echt met wat we hebben en hoe het altijd al is gegaan bij ons thuis. We knutselen veel, doen veel aan tekenen en echte bordspellen. En tuurlijk hebben we af en toe wel een momentje dat je boos bent op elkaar, maar juist nu vind ik dat we elkaar nog beter leren kennen en echt tijd hebben om aan emoties te werken. Zolang er Liefde is.. kom je er samen wel. Je geduld wordt nu ontzettend op de proef gesteld, maar je relatie ook als je die hebt. Persoonlijk vind ik het niet erg om thuis te moeten zitten met een kind. In mijn ogen is hij dan ook niet vervelend, ondanks de irritaties die af en toe voorbij komen. Ik gebruik juist deze tijd om dichter bij elkaar te komen en veel over elkaar te leren. Onze band groeit dan ook enorm. Het enige nadeel vind ik dat we niet even lekker buiten kunnen spelen (sommige ouders/ verzorgers doen dit wel) wij kiezen ervoor om dit absoluut niet te doen. Wel is er een klein balletje voor hem gekocht voor in huis om toch nog zijn favoriete sport te beoefenen, namelijk: voetbal. En zo houden wij het al 3 weken lang vol.. ik weet zeker dat jij het ook kan. Ik wil nogmaals benadrukken dat hoe wij het doen niet perfect is en wij ook zeker niet perfect willen zijn. Iedereen heeft zijn/ haar eigen manier om deze tijd door te komen. Het belangrijkste is om veilig en gezond te zijn. Je hoeft niet de perfecte juf uit te hangen of te denken dat je de perfecte en daarnaast ook de leukste moeder moet zijn. Je dient wel jezelf te zijn, want ook jij raakt moe of overspoeld van de velen dingen die je moet doen of de taken die er nu bij zijn gekomen.. je mag best zeggen tegen je kind (eren) dat je iets niet snapt van rekenen of dat je soms geen power hebt om op dat moment een spelletje te spelen. Ook jij mag er nog steeds zijn.. mijn advies is om te proberen om voor jezelf een routine erin te krijgen en vooral ook om plezier te maken tussendoor. Lach met elkaar, huil met elkaar.. deel je emoties en hou elkaar stevig vast om vervolgens nooit meer los te laten. Als je nog vragen hebt of creatieve ideeën zoekt om te kunnen doen met je kind(eren), vraag ze gerust. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren. Liefs.. . . . . . . . . #StepMomQueen #Quarantaine #Thuiswerken #InvalJuf #Verpleegster #Creatiefzijn #Creatiefdenken #Plezier #Liefde #Eenheid #Bordspellen #Ouderwetsbezigzijnmetdekids #Anti-Schermen #Binding #Tijdvoorelkaar


29 views0 comments

Recent Posts

See All

Kommentare


Post: Blog2_Post
bottom of page